Každý rok, který je zakončený číslem čtyři, je věnován české hudbě. A to nejen proto, že na čtyřku připadají výročí např. Antonína Dvořáka (1841 – 1904), Leoše Janáčka (1854 – 1958), Jiřího Šlitra (1924 – 1969) nebo kroměřížského rodáka Karla Kryla (1944 – 1994), ale letopočet končící čtyřkou mělo v datu narození nebo úmrtí mnoho významných českých skladatelů. Proto, od roku 1924, jsou letopočty se čtyřkou na konci slavené jako Rok české hudby.

Tuto tradici odstartovaly oslavy stého výročí narození Bedřicha Smetany (1824 – 1884). V letošním roce si tedy připomínáme dvousté výročí jeho narození a zároveň 140 let od jeho úmrtí. K oslavám Roku české hudby se může připojit kdokoli z nás, už jen tím, že bude českou hudbu poslouchat, nebo se sám pokusí hudbu tvořit, i když není žádný virtuos.

Samozřejmostí bylo nechat se inspirovat Rokem české hudby i v hudební výchově. Kromě toho, že jsme se dozvídali o životech slavných skladatelů, učili jsme se tóny zapisovat do not a věnovali se teorii hudby, zkoušeli jsme hudbu také tvořit. Nejen, že jsme zpívali a tancovali, ale hráli jsme si také na metronom, rytmický vláček, zkoušeli jsme hudbu vyjádřit pantomimou, tvořili jsme muzikály, hands dancing (tanec rukou), zkusili jsme si, jak se dělá playback, hráli jsme na boomwhackers i orffovy nástroje a vyzkoušeli spoustu dalších aktivit.

Ve druhém pololetí jsme se zaměřili hlavně na život a dílo Bedřicha Smetany, zakladatele české národní hudby. Vyhledávali jsme informace nejen o tom, jaké bylo Smetanovo mládí a v jakém období napsal svá nejvýznamnější díla, ale dozvěděli jsme se také, že žil ve stejném období jako Božena Němcová, Karel Sabina, Josef Kajetán Tyl nebo Antonín Dvořák, se kterým velmi úzce spolupracoval. Probádali jsme Českou republiku a zjistili, kolik různých památek je spojeno právě se jménem Bedřich Smetana, kde všude působil, jak je propojen s Prozatímním a Národním divadlem. Dozvěděli jsme se, že byl dvakrát ženatý, a kromě toho měl celoživotní přítelkyni, že po tomto velikánovi české hudby byla pojmenovaná planetka Smetana a kráter na planetě Merkur.

A protože podtitulem letošního Roku české hudby je téma „Hudba jsme my“, s žáky 3. a 8. tříd jsme se zamysleli nad tím, co všechno nám hudba přináší, jak ovlivňuje naše životy, co nám dokáže dát a co pro nás znamená. Pod každou svou úvahu vytvořili osmáci abstraktní výkres, který měl vyjádřit jejich vztah k hudbě. Všemi těmito aktivitami jsme krásně propojili hudební výchovu nejen s výtvarkou, ale také s českým jazykem, informatikou, zeměpisem a českými dějinami.  Věřím, že každý si našel něco, co ho obohatilo.

Protože hudebka nás baví.😊

Kateřina Krmencová

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru ↑